Att utöva denna aktivitet ett par gånger i veckan räcker för att stimulera hjärnan och hålla funktioner som minne och uppmärksamhet aktiva.
Med åren märks det i hjärnan. De kognitiva förmågorna (som uppmärksamhet, minne eller beslutsförmåga) är bland de första som börjar försvagas. Det märks när man läser, för en konversation, lagar mat eller löser ett litet oväntat problem. De visar sig också i hur vi organiserar dagen, kommer ihåg ett möte eller reagerar på en ny situation.
Även om det är normalt att dessa funktioner påverkas med åldern, finns det aktiviteter som kan hjälpa till att bevara och till och med stärka dem. En av dem är förvånansvärt enkel, men ändå är det väldigt få som känner till den.
Detta är hobby som stimulerar hjärnan och stärker de kognitiva funktionerna vid 65 års ålder
Den hobby som stimulerar och förstärker de kognitiva funktionerna är design av pedagogiska spel. Detta är inte en aktivitet som är förbehållen barn eller programmerare. Tvärtom: att skapa ett spel (även om det är på papper) sätter igång mentala förmågor som få uppgifter aktiverar samtidigt.
Man måste planera, fatta beslut, tänka ut lösningar, komma ihåg regler och anpassa sig under tiden. Det vill säga minne, uppmärksamhet, kreativitet, logik och flexibilitet i en enda övning.
En studie publicerad i Smart Learning Environments 2022, genomförd med skolbarn mellan 10 och 12 år, visade att utformningen av egna spel avsevärt förbättrar deras kreativa tänkande. Och det är inte en fråga om ålder: de kognitiva funktioner som tränas med denna typ av uppgifter är lika värdefulla (eller ännu mer) för äldre personer.
Under fjorton veckor deltog eleverna i en workshop där de fantiserade, prototyptestade och testade sina egna skapelser. Resultaten mättes med Torrance-testet, och förbättringarna var tydliga inom alla områden: idéflyt, mental flexibilitet, originalitet och detaljrikedom.
Verktyg som Canva eller Figma Kids, som ursprungligen var avsedda för en ung publik, kan bli perfekta allierade för äldre. Det är intuitiva, visuella plattformar som gör det möjligt att skapa utan tekniska kunskaper. Och det som börjar som en enkel estetisk aktivitet slutar med att involvera beslutsfattande, visuell logik och organisering av idéer.
Det handlar inte bara om att flytta former på en skärm, utan om att bygga något som har mening: en historia, en resa, en dynamik. Denna process aktiverar mentala funktioner som ofta försämras med tiden och tränar dem på ett sätt som är naturligt, attraktivt och lite invasivt.
Dessutom skapar design med dessa verktyg en emotionell koppling till uppgiften. Det upplevs inte som en minnesövning eller en påtvingad terapi, utan som en kreativ och personlig upplevelse. Och det förändrar helt och hållet sättet man förhåller sig till aktiviteten.
Hur speldesign stärker självständighet och självkänsla hos äldre
Denna metod, som ännu är relativt okänd, skulle kunna spela en nyckelroll på dagcenter, äldreboenden eller kommunala verkstäder. Den är ekonomisk, lätt att implementera och har en mycket stark emotionell komponent: den ökar självkänslan, stärker självständigheten och förbättrar relationen till tekniken.
Utöver den kognitiva träningen ger speldesignen vuxna en känsla av att vara kapabla, att ha något att bidra med och att njuta av att skapa. I en fas där många aktiviteter blir rutinmässiga eller assisterade representerar denna typ av mental träning precis motsatsen: den främjar självständighet genom fantasin.