Denna jätte tar över åtta timmar på sig att nå sin destination
Så ser världens längsta tåg ut: det har ett världsrekord och är över 7 kilometer långt The Ghan öppning OK
Om vi förflyttar oss till andra sidan jordklotet hittar vi i västra Australien en av de mest imponerande milstolparna inom järnvägstekniken, det längsta och tyngsta tåget som någonsin byggts.
Det handlar inte om en vanlig tjänst, utan om en bedrift organiserad av BHP i Pilbara-regionen i början av detta århundrade, som gick till historien som ett bevis på vad teknik och logistik kan åstadkomma när de arbetar på gränsen.
En stålorm
Konvojen nådde en längd på över sju kilometer, vilket innebär att dess närvaro kunde sträcka sig bortom horisonten i den australiska öknen.
För att uppnå en sådan storlek användes hundratals vagnar lastade med järnmalm och ett antal lok som strategiskt fördelades längs tåget. Det var inte möjligt att placera all dragkraft i fronten, man behövde fördela kraften för att förhindra att kopplingarna gav vika och för att garantera säker bromsning.
Tågets storlek mättes inte bara i meter, utan också i ton. Lasten av malm uppgick till cirka 80 000 ton, men den totala vikten av tågsättet, inklusive lok och struktur, var nära 100 000 ton.
Åtta högpresterande lokomotiv krävdes för att driva denna koloss, var och en med tusentals hästkrafter och koordinerade av ett avancerat kontrollsystem som synkroniserade deras kraft.
Siffrorna för jätten
Rekordet förklaras inte bara av det intryck det gör på betraktaren, utan också av siffrorna som åtföljer det. Detta tåg når en längd på 7,3 kilometer från ända till ända, vilket motsvarar att koppla ihop flera skyskrapor i rad. För att uppnå detta monterades 682 vagnar fyllda med järnmalm som tillsammans väger mer än 82 000 ton.
Förflyttningen av en sådan massa var möjlig tack vare åtta samordnade lokomotiv, fördelade längs konvojen för att fördela kraften och garantera säkerheten på varje sträcka.
Trots sina kolossala dimensioner höll tåget en genomsnittlig hastighet på nära 50 kilometer i timmen, vilket gjorde det möjligt att fullfölja resan mellan gruvorna i Pilbara och hamnen i Port Hedland på drygt åtta timmar.
En experimentell resa
Detta tåg var en speciell testoperation. Resan, som sträckte sig flera hundra kilometer mellan gruvorna i inlandet och hamnen i Port Hedland, syftade till att testa hur långt järnvägstekniken kunde nå under extrema förhållanden.
Hastigheten var inte det viktigaste, även om tågsättet höll en tillräcklig medelhastighet för att klara sträckan på ungefär samma tid som kortare kommersiella tåg.
Mer än bara en notering i en rekordbok symboliserar Pilbara-tåget människans förmåga att flytta resurser i stor skala, den precisa samordningen mellan teknik och drift och kraften i den australiska gruvindustrin.