Adrián G. Martín är en youtuber med över 62 000 prenumeranter på sin kanal, som har specialiserat sig på att dela videor som berättar om verkligheten i olika branscher. Och han kunde inte utelämna verkstäder. I ett av sina senaste inlägg besöker innehållsskaparen Talleres Kike, som drivs av Kike Ferrer och har utsetts till Spaniens bästa verkstad tre år i rad.
Ferrer har specialiserat sig på verkstäder med låga kostnader. Till exempel erbjuder han byte av kamrem för drygt 300 euro: ”Mina låga kostnader har inga dolda kostnader. 325 euro för att byta kamrem. Det spelar ingen roll vilken bil du kommer med”, försäkrar han. För att kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt pris har han optimerat arbetet i sina verkstäder maximalt och har experter för varje specialitet: ”Varje person har sin roll. Det är ett kugghjul. En på en plats, en annan på en annan… De bildar en perfekt kedja. Den som byter remmar kan byta flera på en dag. Han har, så att säga, bemästrat processen”, förklarar han.
En av de saker som Kike Ferrer gillar mest med sitt arbete, och som också skiljer honom från andra verkstäder, är förtroendet: ”Jag gillar att de litar på mig. Jag gillar att de ser att jag talar sanning när jag berättar något för dem. Det är egentligen väldigt enkelt att reparera en bil. Det svåra är att få folk att förstå vad som är fel på bilen, varför du tar betalt det du tar betalt”, säger han. Enligt hans åsikt ”finns det många fördomar om verkstäder, men här är vi transparenta”.
Och en av de viktigaste påståendena han gör i videon har att göra med dagens bilar. ”Jag tror att den asiatiska marknaden redan har slukat den europeiska, när det tidigare var tvärtom. (Vi talar) i termer av kvalitet på delar. Jag tror att de bästa bilarna man kan köpa just nu är asiatiska. Faktum är att de bilar som repareras minst i verkstäderna är asiatiska”, bekräftar Ferrer.
Men observera att det inte gäller alla bilar från Asien: ”Asiatiska bilar avser Japan, Korea… (Problemet med) de kinesiska bilarna är att de just har börjat tillverka bilar, det finns inga reservdelar”, konstaterar mekanikern. Och naturligtvis kunde den andra obligatoriska frågan inte utelämnas: vad händer med elbilen? ”Jag tror att det är en bluff. Elbilar skulle bli en succé om det fanns laddstationer. Om det fanns en teknik som gjorde att man kunde köra till laddstationen, lägga i två euro och ladda bilen på en minut, skulle elbilar vara en realitet redan idag.”
Om 20 år kommer mekanikerna att ha vita rockar. Det kommer att vara som en Apple-butik, det kommer inte att finnas något smörjfett eftersom de bara byter ut elektriska komponenter.”
Och slutligen, en intressant förutsägelse från Talleres Kike om framtiden, också i linje med elbilar: ”Om 20 år kommer mekanikerna att ha vita rockar. De kommer inte att bli smutsiga. Det kommer att vara som en Apple-butik, det kommer inte att finnas något fett eftersom de bara byter ut elektriska komponenter. Det kommer att ta många år, vi kommer inte ens att se det”, säger Kike Ferrer.