Det är ingen hemlighet att bankerna tar väl hand om sina rikaste kunder.
Från ett visst belopp kan du till exempel få tillgång till exklusiva tjänster.
Men från vilket belopp anses man egentligen vara rik av sin bank?
Du har säkert märkt att bankerna inte behandlar alla sina kunder på samma sätt. För att anpassa sina tjänster, tonfall och support klassificerar bankerna individerna… utifrån deras förmögenhet. Men observera att denna klassificering inte baseras på INSEE:s barometer eller skattestatistik, utan på ett mycket specifikt kriterium. Som webbplatsen rapporterar anpassar bankerna sina tjänster efter sina kunders tillgängliga finansiella tillgångar. Mer konkret avser detta tillgängliga pengar på konton och inte börsinvesteringar eller ägande av fastigheter.
När betraktar banken oss som rika kunder?
Med hjälp av denna skala har bankerna identifierat tre kundkategorier: de ”välbärgade”, som har mellan 100 000 och en miljon euro i disponibla finansiella tillgångar; de ”rika”, som har mellan en miljon och trettio miljoner euro; och de ”ultrarika”, som har mer än 30 miljoner euro. Om du har mindre än 100 000 euro i disponibla finansiella tillgångar betraktas du som en vanlig kund, som inte har några särskilda fördelar. Så snart du passerar den första nivån kan du däremot dra nytta av vissa förmåner. Bland dessa kan nämnas lättare tillgång till en dedikerad rådgivare, utan att behöva gå via en telefonväxel, eller tillgång till mer riktade finansiella produkter som inte erbjuds till klassiska kunder. Men det är inte allt! När du betraktas som en förmögen kund kan du också dra nytta av prioriterad behandling vid kreditansökningar samt personlig investeringsrådgivning.
Varför är förmögna kunder så uppskattade av bankerna?
För bankerna är personer som klassas som förmögna strategiskt sett de mest intressanta kunderna. Man skulle kunna tro att de ultrarika, som kan generera mycket stora finansiella flöden, är de mest eftertraktade. I själva verket är detta inte fallet. Anledningen? De ultrarika kunderna kräver mycket resurser av en bank, vilket inte är den mest lönsamma lösningen. Däremot kan välbärgade kunder hanteras automatiskt, vilket är mycket mindre kostsamt. Bankerna kan därmed erbjuda personlig support och exklusiva tjänster, samtidigt som de optimerar sina intäkter.