Det är ingen hemlighet att det slutgiltiga målet med alla bedrägerier och svindlerier är att komma över våra pengar, och eftersom de allra flesta har sina besparingar på banken försöker cyberbrottslingar antingen få tag på våra bankuppgifter eller få oss att av misstag överföra allt vi har på vårt konto till dem.
Detta är ett allvarligt problem, eftersom bedrägerierna blir alltmer sofistikerade, och det är otroligt vad de hittar på eller säger till oss för att tömma våra konton. Och hur medvetna vi än är, alla är potentiella offer för cyberbedrägerier.
Varje dag hör vi om nya vittnesmål och former av bedrägeri, och det mest hjärtskärande av allt är att de onda inte har några skrupler och inte bryr sig om offret är en person med låga inkomster eller en äldre person, de är bara intresserade av pengarna. Saken är den att vi ofta tror att allt är förlorat, och även om det är sant att cyberbrottslingarna inte kommer att återlämna pengarna, är offren inte de enda ansvariga för dessa stölder.
Eftersom pengarna stjäls från banken, där vi har våra besparingar för att de ska skyddas, har även banken en del av ansvaret. Därför har vi på kontaktat, advokat och delägare, som är specialister på bankbedrägerier, för att få förklarat varför allt inte är förlorat efter ett sådant bedrägeri.
Hur du får banken att återbetala pengar som stulits i ett bedrägeri
”Det första vi måste göra är att samla in all bevisning: mottagna SMS, skärmdumpar, kontotransaktioner, kontoutdrag samt polisanmälan som du gör efter att ha bekräftat bedrägeriet”, förklarar Zapatero. ”Med detta material bygger vi en solid grund för kravet och bevisar både förekomsten av bedrägeriet och orsakssambandet mellan identitetsstölden och den ekonomiska skada som lidits.”
”De största hindren är bankens initiala motvilja att erkänna sitt ansvar, med hänvisning till kundens påstådda vårdslöshet, samt vägran att omedelbart och fullt ut återbetala de bedrägligt erhållna beloppen, trots den lagliga skyldigheten att utan dröjsmål återbetala icke auktoriserade transaktioner, såvida inte det föreligger bevisbar grov vårdslöshet från användarens sida.”
De tre nyckelfaktorer som också gör banken ansvarig
För att bevisa bankens ansvar i denna typ av bedrägerier gäller följande:
- Bankens säkerhetsplikt: fastställer att bankerna måste tillämpa förstärkta autentiseringsåtgärder för kunderna och ha system för bedrägeribekämpning. Normen ålägger banken en skyldighet att minimera risken för obehöriga transaktioner och garantera skyddet av användarnas medel. Underlåtenhet att uppfylla denna skyldighet gör att banken står i direkt ansvar gentemot kunden.
- Principen om kundkännedom (KYC eller Know Your Client): Banken har en laglig skyldighet att känna sina kunder, analysera deras finansiella beteendemönster och upptäcka atypiska transaktioner. Överföringar av stora belopp, som görs upprepade gånger, under ovanliga tidpunkter och till okända mottagare, är tydliga riskindikatorer. Avsaknaden av förebyggande spärrar eller förstärkta varningar innebär ett brott mot den skyldighet till aktsamhet och förstärkt kontroll som krävs enligt regelverket.
- Brister i kommunikationen: Det faktum att de bedrägliga meddelandena integrerades i samma tråd som bankens officiella SMS skapade en legitim förvirring för användaren. Enligt dekret måste instituten garantera säkra kommunikationskanaler och robusta autentiseringsmekanismer för att förhindra denna typ av identitetsstöld. Avsaknaden av dessa åtgärder innebär ett brott mot skyldigheten att skydda integriteten i kommunikationen med kunden.
I många fall försöker bankerna att återbetala endast en minimal del eller avvisar direkt återbetalningen med hänvisning till kundens ansvar. Men vi har uppgifter om att Zapatero har lyckats få banker att återbetala mer än 50 % av de pengar som stulits i en bedrägeri till sina offer, så om du drabbas av en sådan bedrägeri, kom ihåg att du inte alltid är den enda som bär ansvaret för det.