Vägkorsningar är kritiska punkter för trafikolyckor. Det är inte alltid möjligt att anlägga stora rondeller, och de utgör ett hinder för den normala vägdragningen.
Det nya korsningssystemet frigör körfält för fordon som fortsätter på den ursprungliga vägen och minskar olyckorna genom säkrare korsningar.
Trafiken på vägarna innebär alltid särskilda utmaningar när man kommer till platser eller områden där man måste hantera korsningar med andra vägar. På grund av den lägre kostnaden är den vanligaste lösningen att installera rondeller. Den andra, mycket mer komplexa och dyra lösningen är att bygga broar. Däremellan finns hundratals landsvägar eller sekundära vägar som helt enkelt korsar huvudvägen utan någon form av trafikbegränsning.
I Sverige inträffar faktiskt många olyckor på grund av fordon som kör in på eller ut från huvudvägen till eller från dessa sekundära vägar, vilket skapar en hastighetsskillnad mellan dem som fortsätter på den ursprungliga vägen och dem som kör in eller bromsar för att köra ut från den.
I vissa länder i Europa, och särskilt i USA, införs en ny typ av väginfrastruktur som syftar till att optimera trafikflödet och samtidigt minska olyckorna genom nya korsningar som kallas RCUT (Restricted Crossing U-Turn). Det är en ny typ av vägkorsningar som ersätter rondeller utan att man behöver bygga broar.
Traditionella rondeller kan inte alltid vara stora, vilket i många fall gör dem till ett hinder på vägen.
Det största problemet med rondeller är att de ofta saktar ner trafiken på vanliga vägar eller motorvägar, samtidigt som de inte kan användas på motorvägar, som är de artärer som kräver större dynamik för att undvika trafikstockningar och kollisionsrisker. Konceptet är detsamma som man försöker tillämpa med automatiska vägtullar utan barriärer eller kabiner.
Vad är en RCUT-korsning?
Tack vare sin utformning hindrar en RCUT fordon som kör på sekundära vägar från att köra rakt fram eller svänga vänster när de ansluter till en huvudväg. Istället måste förare som kommer från en sekundär väg först svänga höger, köra mellan 150 och 400 meter och först därefter kunna göra en U-sväng från vänster körfält för att komma ut på huvudvägen i den riktning de ville köra.
Om man däremot vill fortsätta på samma väg och bara behöver korsa huvudvägen, måste man efter U-svängen svänga höger igen när man kommer till korsningen. Det är som att göra en längre eller utsträckt och säker rondell, utan att placera ett hinder i vägen för dem som kör på huvudvägen.
På så sätt undviker man två av de farligaste manövrerna i korsningar: den vinkelräta korsningen och vänstersvängen, som oftast är de farligaste olyckorna för bilarnas passagerare, de så kallade T-kollisionerna.
RCUT blir en förlängd rondell som håller långsamma bilar borta från den normala trafikfilen.
Faktum är att Federal Highway Administration (FHWA) i USA beräknar att användningen av RCUT kan minska det totala antalet olyckor med upp till 54 % och olyckor med personskador med 70 % vid de korsningar där de används.
Förutom att halvera antalet olyckor minimerar RCUT väntetiderna och bidrar till att upprätthålla ett konstant flöde på huvudvägarna, eftersom det eliminerar behovet av att stoppa den snabba trafiken för att möjliggöra komplicerade korsningar eller svängar från sekundära vägar. Som ett komplement har flera nordamerikanska städer rapporterat en minskning av trängseln under rusningstid efter införandet av detta system.
Tekniska beslut och kulturella utmaningar
Beslutet att införa RCUT-korsningar innebär inte bara designfrågor, utan också trafikundervisning och anpassning av regler. Experter som har konsulterats försäkrar att tydlig kommunikation och adekvat skyltning är nödvändiga för att undvika förvirring bland förarna och dra maximal nytta av systemets fördelar.
Mot bakgrund av den ökande trenden med fler fordon i trafik och överbelastning av huvudvägarna i flera städer världen över, blir sökandet efter alternativ för att hantera trafiken en prioriterad fråga för trafikmyndigheterna.
Debatten om införandet av detta system i länder som traditionellt använt rondeller kan komma att intensifieras under de närmaste åren, i takt med att bevisen för dess fördelar i fråga om säkerhet, kostnader och hantering av trafikflödet blir allt tydligare.
Korsningar är en av de platser där de allvarligaste trafikolyckorna inträffar.
I Sverige finns det vägar som har ett system med återvändnings- och korsningsplatser som liknar RCUT, men med en mindre väginfrastruktur som inte gör det möjligt att utnyttja denna lösning fullt ut.
På E4, till exempel, tvingas man vid flera korsningar svänga höger när man kommer från en sekundär väg till huvudvägen, även om man vill svänga vänster.
Problemet är att manövern för att köra in på huvudvägen tvingar förarna att köra in och hålla låg hastighet i vänster körfält, som är det körfält med högst hastighet för dem som kör på vägen, eftersom man några sekunder senare måste köra ut på en mycket kort vänsterren som slutar i en U-korsning.
På samma sätt kör bilarna, när de kör ut på vägen i motsatt riktning, återigen i vänster körfält, där bilarna kör i högsta tillåtna hastighet. RCUT har tagit hänsyn till denna situation eftersom det extra vänstra körfältet börjar vid själva korsningen, så att fordon som kör där inte kör i låg hastighet framför dem som redan kommer på vägen.