När man reser och passerar en tunnel eller en bro kan det ofta kännas som en evighet, även om de inte är särskilt stora. Kina, världsledande inom teknik, har invigt världens längsta hängbro, som går över Yangtzefloden, en av de längsta och mest vattenrika floderna på jorden.
South China Morning Post rapporterar att bron är över 10 kilometer lång och att det har tagit sex år att bygga den. Detta arkitektoniska verk har skapats i syfte att minska restiden, eftersom den totala resan före byggandet tog 80 minuter och nu bara tar 20.
När det gäller designen har den en struktur med två torn av stål och betong som är 350 meter höga och reser sig över vattnet, och som håller upp hundratals högspänningskablar av stål. Bron är byggd i två våningar: på den övre våningen finns en sexfilig motorväg med en hastighetsbegränsning på upp till 100 km/h, medan den undre våningen rymmer en fyrfilig väg och en järnväg för tåg med en hastighet på upp till 200 km/h.
Tornen byggdes genom att man grävde ner enorma stålkistor i flodbädden, vilket gjorde det möjligt att arbeta på torra mark trots de starka strömmarna. Dessutom konstruerades specialkranar för att med precision flytta de gigantiska segmenten, tillsammans med ett intelligent torn med en lyftkapacitet som aldrig tidigare skådats i världen.
För att genomföra denna arkitektur stod ingenjörerna inför en svår uppgift, eftersom järnvägsspåren väger mycket mer än motorvägarna. Därför var de tvungna att justera kabelspänningen och kalibrera vikten på varje segment under byggandet. Materialen och maskinerna var avgörande för att göra bygget möjligt.